Wat houdt het recruitment proces in?

Recruitment, ook wel werving en selectie genoemd, is een belangrijk proces voor bedrijven om geschikt talent aan te trekken en te selecteren.

De recruitment tijdlijn, ofwel het recruitmentproces, is een gestructureerd proces dat begint met het ontdekken van de behoefte aan nieuw personeel en eindigt met de succesvolle onboarding van de nieuwe medewerker. Het is een dynamisch proces dat voortdurend ontwikkelt en wordt aangepast aan de veranderende behoeften van de organisatie en de arbeidsmarkt.

Hieronder vind je de verschillende stappen in het recruitment proces.

recruitment proces marieke corduwener
recruitment proces marieke corduwener

Recruitment proces: Van behoefte tot onboarding

1. Vacaturehouder Ontdekt Behoefte


Het recruitment proces begint wanneer een vacaturehouder, vaak een manager of teamleider, de behoefte aan nieuw personeel ontdekt binnen hun team of organisatie. Dit kan zijn op basis van een strategische personeelsplanning, of ad hoc ontstaan door langdurige afwezigheid van een medewerker of andere onvoorziene omstandigheden.

2. Vacature intake


De vacaturehouder gaat in gesprek met jou als recruiter om de specifieke vereisten van de functie te bespreken. Dit zijn zaken als taken en verantwoordelijkheden, vereiste vaardigheden en ervaring, en de gewenste drijfveren en motivatie. Idealiter ga je als recruiter ook in gesprek met degene die de functie momenteel uitvoert om een goed beeld te krijgen van functie-inhoud, motivatie en sfeer.

3. Opstellen van Vacaturetekst


Op basis van de vacature intake (en gesprek met de medewerker(s)) stel je als recruiter een aantrekkelijke vacaturetekst op. Je beschrijft de functie en het bedrijf op een aantrekkelijke manier, zodat het potentiële kandidaten aantrekt. Hierin vermeld je ook de voordelen en groeimogelijkheden binnen het bedrijf.

4. Employer Branding en Arbeidsmarktcommunicatie


Om de vacature onder de aandacht te brengen van de doelgroep, maak je als recruiter gebruik van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Je maakt van het bedrijf een aantrekkelijke werkgever via verschillende kanalen, zoals sociale media, carrièresites (jobboards) en netwerkevenementen.

5. Wervingsstrategie Ontwikkelen


Je ontwikkelt als recruiter een strategie om geschikte kandidaten aan te trekken. Dit is het bepalen van de juiste wervingskanalen, opzetten van een selectieproces en vaststellen van de criteria voor de beoordeling van kandidaten.

6. Wervingsproces


Tijdens het wervingsproces ga je actief zoeken naar geschikte kandidaten, screenen van cv’s, voert sollicitatiegesprekken (intake gesprekken) en evalueert kandidaten op basis van de gestelde criteria.

7. Selectie en Aanbieding


Na het doorlopen van het wervingsproces, selecteert je samen met de vacaturehouder de best passende kandidaat en doet een aanbieding. Hierin wordt er onderhandelt over arbeidsvoorwaarden en het regelen van alle administratieve zaken rondom het indiensttredingsproces (onboarding).

8. Onboarding van de Nieuwe Medewerker


Het recruitment proces eindigt niet bij het accepteren van de aanbieding. Het onboarding-proces is net zo belangrijk. Hier wordt de nieuwe medewerker geïntroduceerd aan het team en de organisatie. En krijgt de benodigde training en ondersteuning krijgt om succesvol te starten in hun nieuwe uitdaging.

Gratis voorbeeld van een (uitgebreid) werving en selectieproces

recruitment check marieke corduwenerVolledig recruitment proces op 1 A4
recruitment check marieke corduwenerTe gebruiken van bureau tot corporate recruitment
recruitment check marieke corduwener Inclusief tips communicatie én administratieve handelingen

Kies hoe jij groeit als recruiter of specialist in (arbeids)marketing

Privé reis Strategisch Recruitment Adviseur

Jij vliegt in 6 maanden van allround recruiter naar strategisch recruitment adviseur. Een wereldreis aan kennis, ervaring en check-ins vanuit het hart.

8 check-ins met Marieke als mentor

Stap voor stap e-learning

100% gaan vertrouwen op kennis en ervaring

Structuur, strategie & tact

First Class Mentorschap

Je kiest voor mentorschap op niveau.
Als er een tijd is aangebroken dat je niet meer komt om te leren als recruiter of specialist in (arbeids)marketing, maar voor gesprekken op niveau – om te groeien.

Samen op reis, jouw koers bepalen en jouw kern ontdekken

Maatwerk inzichten voor jouw persoonlijk leiderschap

Actieve intuïtie, strategie én tact

Bewuste benutting van eigen sterktes

Afspraak maken