In recruitment komen introverte en extraverte recruiters vaak met totaal verschillende energieën en aanpakken
Maar in plaats van te botsen, kun je als tegenpolen juist een krachtig team vormen. Als introverte recruiter heb ik dit vaker ervaren. Samen met mijn extraverte collega’s creëerde we een evenwichtige, veelzijdige recruitmentstrategie die elke kandidaat en klant de aandacht en zorg gaf die ze verdienden.
Als sensitieve introvert ben ik van nature geneigd om te luisteren, te analyseren en diepgaand na te denken voordat ik actie onderneem. Ik nam vaak de tijd om kandidaten echt te begrijpen, hun motivatie en drijfveren te doorgronden en hun vaardigheden nauwkeurig te beoordelen. Mijn aanpak is bedachtzaam en gericht op kwaliteit boven kwantiteit.
Waarbij mijn extraverte collega’s daarentegen een andere gedrevenheid brengt. Ze zijn vaak snel in het leggen van contacten en kunnen met hun enthousiasme en aantrekkingskracht een mix van kandidaten en klanten aantrekken. Ze zijn al snel het gezicht en stem van de organisatie of klant op netwerkbijeenkomsten en sociale evenementen, en zorgen ervoor dat onze aanwezigheid altijd wordt gevoeld.
Samenwerken voor succes in recruitment én arbeidsmarktcommunicatie
Toen ik samenwerkte met een extraverte collega in arbeidsmarktcommunicatie, stonden we voor een uitdaging: we hadden 6 weken om de organisatie als werkgeversmerk op de kaart te zetten.
Mijn rol als recruiter was helder. Ik had strategisch inzicht, een tact voor een goede kandidaat beleving en een scherp gevoel voor wat het bedrijf nodig had qua cultuur. Zij, de arbeidsmarktcommunicatie specialist, bracht een andere maar even onmisbare talenten mee. Ze was creatief, kon moeiteloos verbindingen leggen tussen verschillende contacten binnen het bedrijf, het externe marketingbureau en het recruitmentteam. Haar energie en enthousiasme werkten aanstekelijk.
We wisten dat dit project niet eenvoudig zou zijn. De puzzelstukken moesten perfect passen. Intern moesten we de juiste mensen interviewen, extern voerden we een doelgroepanalyse uit om de push- en pullfactoren in de zorgsector te begrijpen. Het sollicitatieproces moest worden herzien en opnieuw vormgegeven. Ondertussen moesten we campagnes creëren met beeld, geluid en content. Alsof dat nog niet genoeg was, liep de dagelijkse operatie voor het aantrekken van kandidaten gewoon door. En zij had ook de verantwoordelijkheid voor de interne communicatie.
Vanaf het begin voelden we een sterke klik. We begrepen waar onze sterktes en zwaktes lagen, zowel in ons werk als persoonlijk. We bespraken vaak hoe en wanneer we deze het beste konden inzetten gedurende het proces naar die strakke deadline. We moesten samenwerken met talloze stakeholders en medewerkers, en onze krachten perfect op elkaar afstemmen.
Onze samenwerking draaide om actie en assertiviteit, strategie en tact. Maar misschien wel het belangrijkste was ons gedeelde empathisch vermogen. We konden de behoeften en zorgen van onze collega’s en kandidaten aanvoelen en daarop inspelen, wat belangrijk was om de klus te klaren.
De creativiteit en energie van mijn collega waren precies wat we nodig hadden om betrokken te blijven bij alles wat er speelde. Ze bedacht innovatieve benaderingen samen met het marketingbureau om potentiële kandidaten aan te trekken, terwijl ik zorgde voor de structuur en het strategische overzicht. Haar ideeën brachten nieuwe impulsen, en mijn focus op de details zorgde ervoor dat niets over het hoofd werd gezien.
Samen hebben we niet alleen ons doel bereikt, maar ook een sterke basis gelegd voor de toekomst van deze organisatie. Deze samenwerking heeft laten zien hoe krachtig een gebalanceerd team kan zijn, waarbij de unieke kwaliteiten van introverte en extraverte persoonlijkheden samenkomen. Het is een herinnering dat je door elkaar aan te vullen niet alleen je individuele sterktes benut, maar ook gezamenlijk veel meer kunt bereiken.
Tips voor jou als recruiter of specialist in (arbeids)marketing
Speel in op elkaars sterke punten
Erken en waardeer de unieke kwaliteiten die zowel introverte als extraverte collega’s meebrengen. Bespreek met elkaar welke kwaliteiten je hebt en ook waar je minder energie van krijgt, zodat jullie samenwerking blijft groeien en ontwikkelen.
Voorbeeld: De levendige energie van extraverte collega’s inspireert en motiveert om samen te werken aan wervingsdoelen, maar ze kunnen moeite hebben met diepgaande analyses of focus op langdurige taken. Zet elkaar hier dus in op de kracht waar jij in uitblinkt.
Communiceer open en eerlijk
Bespreek regelmatig hoe je samenwerkt en waar verbeteringen mogelijk zijn. Open communicatie helpt misverstanden te voorkomen en versterkt jullie dynamiek.
Voorbeeld: Als extravert ben je sterk in het leggen van het eerste contact en het maken van een sterke eerste indruk. Als introvert zorg je ervoor dat de gesprekken diepgaand zijn en dat je de juiste vragen stelt om de kandidaten, collega’s en klant echt te leren kennen.
Ben flexibel naar elkaar
Sta open voor verschillende benaderingen en ben bereid om je aan te passen aan de situatie. Flexibiliteit zorgt ervoor dat je samen altijd op de beste manier kan reageren op uitdagingen.
Voorbeeld: De energieke aanpak houdt collega’s gemotiveerd en in beweging, waarbij analytische benadering als introverte recruiter zorgt dat je strategisch blijft en er geen overhaaste beslissingen worden genomen.
Of waar de een vaak nieuwe ideeën brengt, zorgt de ander voor focus op stabiliteit en een consistent proces. Wat weer zorgt voor een goede combinatie van innovatie en stabiliteit in het recruitmentproces.
En als jij degene bent die structuur in het proces brengt en consistente resultaten levert, vult de ander aan met creatieve energie en zorgt voor een aanpak voor een positieve kandidaat beleving van begin tot eind.
Samen kunnen introverte en extraverte recruiters en specialisten in (arbeids)marketing dus prima een fantastisch team vormen. Waarbij je unieke vaardigheden, talenten en perspectieven van elkaars persoonlijkheidstype benut. En zorgt voor een krachtig en effectief recruitmentproces dat zowel kandidaten als werkgevers ten goede komt. Voor nu en de toekomst.