Of je nu net begint als zelfstandig recruiter of al jaren in het vak zit. Je weet dat er altijd ruimte is om te groeien en nieuwe kansen te ontdekken
Eén van die kansen is om je te profileren als een ondernemende recruiter.
“Maar hoe kun jij jezelf onderscheiden?”
De recruitment wereld veranderd continu.
En misschien wel sneller dan ooit.
Bedrijven willen werken met recruiters die hen kunnen helpen. Met zelfvertrouwen, weten waarvoor ze staan en wat ze te bieden hebben.
Niet alleen met het vinden van kandidaten, maar ook door te adviseren over strategie, het (door-)ontwikkelen van het wervingsproces en het bouwen aan en met merkambassadeurs.
Waarom ben je gaan ondernemen als recruiter en doe je wat je doet?
Je bent gaan ondernemen omdat je waarschijnlijk af wilde van het loondienst-gevoel, van ‘onder een baas’ werken, te kiezen voor werk en taken waar je echt blij van wordt of je tijd zelf in te delen.
Eigen keuzes maken. Maar wat zijn deze ‘eigen keuzes’? Wat is daadwerkelijk de reden dat je dit bent gaan doen?
Schrijf 5 keer onder elkaar het woord ‘Waarom’ met een aantal open regels ertussen. Begin bij de eerste en elke keer als je je antwoord gegeven hebt, ga je naar de volgende. Probeer dit te doen zonder oordeel of te denken vanuit een ander.
Supermoeilijk, I know!
En toch weet ik zeker als je bij de laatste ‘Waarom’ bent, heel helder hebt waarom je doet wat je doet. Op die manier leer je pas echt wat je onderscheidt van andere recruiters. Waarom..
.. je de keuze hebt gemaakt om het mooie recruitmentvak in te gaan.
.. je bent gaan ondernemen.
.. je kiest voor klanten in branche A en niet in branche B.
.. juist specifieke functieprofielen of bulk aanvragen.
.. je energie krijgt van operationeel recruitment of juist strategisch en tactisch vraagstukken.
.. jij je vast wil houden aan bepaalde werktijden en -dagen.
.. je remote, hybride of op kantoor wil werken.
Het zijn een aantal voorbeelden die je mee kan nemen in je ‘waarom’-zoektocht. Ga vooral voor jezelf na welke vragen je voor jezelf beantwoord wil hebben en waar jouw energie en talenten liggen.
Het hoeft ook niet in een half uur op papier te staan. Voor mijn part doe je er dagen of weken over, als je het maar doet! Het gaat je ruimte geven, duidelijkheid en ook een opluchting. Want hoe tof is het dat jij zo helder hebt wat jou onvergelijkbaar maakt, doet wat je doet en steviger maakt bij je klant(en)!
Welke kennis en ervaring heb je opgedaan? En waar krijg je écht energie van?
Ooit ben je terechtgekomen in de werving en selectie – toevallig of een bewuste keuze. Je wilde altijd iets met mensen doen, ze helpen en hoe mooi is het dat jij dit bent gaan doen in de vorm van het koppelen van mensen en banen. Een levensveranderende gebeurtenis waar jij deel van mag uitmaken.
Je werk is dynamischer geworden, pittiger door de arbeidsmarkt, de economie en vraagt om creativiteit om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Aansluiting te vinden met de bedrijfscultuur en te voorkomen dat er mismatches ontstaan door onder andere (mee) te werken aan het werkgeversmerk van de organisatie en uitstroom te minimaliseren. Er is een basis en jij hebt ervoor gezorgd dat er geïnnoveerd is in technologie (bijvoorbeeld werken-bij-website, ATS, recruitment marketing) en gaan denken vanuit de kandidaat in plaats van ‘Ik ben de beste werkgever, dus vertel maar waarom je hier graag wil werken’-situaties. Kortom iets meer taken dan alleen maar het matchen van mensen en banen.
Zet alle kennis en ervaring die je ooit opgedaan hebt in een lijst. Elke taak mag een aparte regel krijgen. Denk aan de administratieve taken, welke stappen je moet nemen om een vacature open te stellen tot aan vervullen, je zichtbaarheid op LinkedIn of andere social kanalen, wat je als ondernemer moet doen, enz.
Geef per taak aan of je er oprecht energie van krijgt door een groene vink, krul of van mijn part een smiley.
Zitten er taken bij die je gelijk overslaat, omdat je er een blêh-gevoel bij krijgt, dan weet je (of wist je al) dat je deze niet meer zo graag een volgende keer oppakt. Hoort het bij je werk en kom je er niet onderuit? Ga na of er iemand is die dit van je over kan nemen die dit wel leuk vindt om te doen. Vaak gaat je (jullie) werk en het halen van doelen hierdoor alleen maar sneller.
Laat jij zien wie je bent en wat je doet?
Kun je 100% jezelf zijn en ondernemen vanuit je hart? Er daardoor ook echt zijn voor het bedrijf waarvoor je werkt? Ben je hierin ook zichtbaar in wat je doet?
Waarschijnlijk niet 😏 We vinden het namelijk ontzettend moeilijk om te denken en doen als onszelf. Het maakt ons onzeker en raken in de war als we terugkoppeling krijgen die negatief uitpakt. Het liefst zorgen we goed voor de ander, spreken we de stakeholder niet tegen, want stel dat hij of zij je niet meer aardig vindt. En je hierdoor niet meer voor elkaar krijgt wat je eigenlijk zou willen?
Doordat je nu je waarom-en weet en je lijst voor je hebt met werkzaamheden waar je enthousiast van wordt, ga jij je er automatisch sterker door voelen. Je weet welke kennis en ervaring je wil blijven inzetten, waar je voor staat en je kennis en onderzoek te weerleggen om draagvlak te krijgen voor het goed profileren van die ene vacature.
En nee, het gaat niet in 1 keer perfect. Gun jezelf de tijd en veel oefenen en uittesten of het echt je authentieke zelf is die actie onderneemt of weer in de ‘please’-modus vervalt. Pak ook bewust momenten om dit te relativeren, beloof je dat?
Je gaat merken dat je zelfverzekerder in je werk gaat zitten. Relaxter wordt in de dingen die je doet. Je doelen makkelijker haalt, samenwerkingen fijner verlopen en je steeds rustiger in je gesprekken zit met management en directie. Je als ondernemer steeds beter weet wat werken op jouw voorwaarden betekent. En dat mag je laten zien en horen!
Wie zijn dan je ideale klanten?
Doordat jij jezelf nu supergoed kent en weet waar je goed in bent én plezier aan beleefd, gaat je klant dit ook zien. Maar zijn dit ook de klanten waarmee je graag samenwerkt om arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en/of de vacatures wilt verbeteren of vervullen? Waar jij van groeit en de organisatie?
Je hebt vast weleens meegemaakt dat je als recruiter ergens op gesprek bent geweest en het aantrekkelijk klinkt om aan de slag te gaan. Je wil niet stilzitten en je verdient er weer lekker mee. Alleen mist de klik. Met de branche, de mensen, het begrijpen van de doelgroep, het goed neerzetten van de vacatures. Je bent hierdoor niet vooruit te branden, je doet echt je best maar blijft aanmodderen om te zorgen dat toch die doelen bij je klant behaald worden op recruitment niveau. Opgeven komt gewoon niet in je woordenboek voor.
Je raakt alsnog van jezelf verwijderd, ondanks dat je zo goed wist wie je nu eindelijk echt bent en wil zijn als recruiter, als ondernemer. Het bedrijf wordt eigenlijk niet geholpen zoals dit eigenlijk zou moeten. Je verwerft ambassadeurs om de werkgever te promoten en jij kan het niet zijn, omdat je de klik er niet mee hebt. Dat is toch eeuwig zonde en is niet eerlijk tegenover hen.
Toen je aan de slag ging met je waaroms en de lijst met werkzaamheden waar je energie van krijgt en een blêh-gevoel, had je toen al bepaalde gedachtes welke bedrijven er bij je passen? Maatschappelijk, gericht op duurzaamheid, vooruitstrevend, commercieel, technisch? Of misschien zelfs specialist in bepaalde functies te worden of inhoud van taken? Het is goed om hierin ook stil te staan en je ideale klant(en) te bepalen.
Lukt het je om:
..een bucketlist van favoriete klanten op te sommen? Noem ze bij naam.
..een specifieke branche of sector te kiezen?
..te richten op vooral functies die passen bij jou en de doelgroep waar je graag mee werkt?
..je toe te spitsen op niveau (mensen die praktisch graag aan de slag gaan of juist ambiëren om aan de top te werken)?
..te kiezen voor werken op strategisch, tactisch of operationeel niveau? En wat betekent dit voor jou? Is dit processen opzetten/optimaliseren, technisch aspect van recruitment (systemen of marketing), focussen op 1 doelgroep (bijvoorbeeld studenten) en daarin alles regelen en organiseren om ze te interesseren voor de organisatie of juist grote hoeveelheden van dezelfde vacature invullen?
Doe maar, want het zijn geen vragen voor je, maar must-knows om zo met je ideale klant(en) om tafel te komen en droom samenwerkingen aan te gaan. Alleen hierdoor kun jij je nog onvergelijkbaarder maken dan je al bent als ondernemende recruiter!
Wie zijn dan je ideale klanten?
Ik realiseer mij dat je bovenstaande niet ‘ff’ op papier zet. Dit heeft tijd nodig en pure eerlijkheid naar jezelf. Het brengt ook een stukje spanning met zich mee, omdat je stiekem de gedachte hebt helemaal niet te willen of hoeven kiezen. Je wil open blijven staan voor alles, want stel je voor dat je hierdoor geen werk meer krijgt?!
En toch zorgt je specialisatie (met welke uitkomst dan ook) ervoor dat die ideale klanten je juist aantrekkelijk(er) gaan vinden om wie je bent, wat je doet, waar je echt goed in bent én plezier aan beleefd. Ze gaan je hierop vinden, je netwerk gaat beter voor je werken en jij zit zelfverzekerd aan tafel. Hoe gaaf is dat!