Als ambitieuze en creatieve recruiter ben je in eerste instantie natuurlijk de verbinder tussen werkzoekenden en werkgevers.
Je zet je in om de juiste persoon op de juiste plek te krijgen. Maar heb je ooit nagedacht over hoe jíj kunt groeien in het dynamische recruitmentvak?
Ik zal je eerlijk zeggen (schrijven), het heeft mij jaren gekost voordat ik wist dat ik ook hierin voor mezelf mocht kiezen. Stil mag staan bij wat mij écht drijft in het werk als arbeidsmarktcommunicatie en recruitment specialist. Waar ik nu echt energie van krijg en hoe ik dit wil uitdragen. Wat mijn missie is.
Naar aanleiding van de ‘after-summer-dip’ die ik dit jaar kreeg, ben ik aan de slag gegaan met het herlezen, schrijven en toevoegen van ‘voice berichten voor jou’ op mijn Over Marieke-pagina. Het heeft mij doen realiseren dat ik nog steeds mag groeien en ontwikkelen in mijn werk als mentor om recruiters nog beter te kunnen ondersteunen. En dat ik graag mijn kennis en ervaringen deel met vakgenoten om beter te maken in het werk als recruiter, maar ook te laten groeien in de drijfveren en motivatie die ze al hebben.
Ja, dit bracht mij chaos in mijn hoofd en een focus die ver te zoeken was. Mijn missie van meer rust en structuur voor ondernemende recruiters en juist een mentor voor te zijn, die blijft gelukkig wel superhelder, omdat ik weet hoe onzeker je kan voelen als het allemaal even niet meezit.
Door te reflecteren op je passie en doelen, creëer je rust
Ik nam de tijd om na te denken over wat mij echt drijft.
Als recruiter kun je jezelf ook nog de vraag stellen of je juist expert wil zijn in het werven voor specifieke branches, zoals technologie of gezondheidszorg? Of ben je gepassioneerd over het ontwikkelen van inclusiviteit, diversiteit of het opzetten van employer branding?
Lukt het om deze vragen voor jezelf goed te beantwoorden, zonder twijfel?
Heb je in de gaten dat je eigenlijk elke dag groeit in je ontwikkeling?
Ons werk is continu in beweging – door de arbeidsmarkt, economie, met nieuwe technologieën en trends. En dan wordt er ook nog verwacht dat je zelf snapt wat je aan het doen bent en het georganiseerd krijgt.
Pff, wat een hoop! Soms wil je gewoon je werk doen en nergens anders mee bezig zijn.
Helaas kan dit niet als ondernemende recruiter. Gewoonweg omdat jij juist wordt ingezet om je kennis en ervaring die je in je loopbaan en ondernemerschap hebt opgebouwd. Jij hebt er tenslotte voor gekozen om die vrijheid aan te gaan en je eigen beslissingen te nemen, toch?
Als je wil ondernemen vanuit passie (en rust en structuur), realiseer je dat je elke dag sowieso groeit!
Altijd, al zijn het maar kleine stapjes..
..als het verbeteren van je intakegesprek vergeleken met de vorige.
Deze keer zit je er lekkerder in, omdat je weet dat het voor beide spannend is. Je bent oprecht nieuwsgierig en het wordt bij elk gesprek steeds minder een vragenvuur.
..die ene vacaturetekst nog makkelijker uit je vingers getypt krijgt dan de vorige keer.
Je laat het functieprofiel links liggen. Door het doen van een gedegen vacatureintake en het gesprek aan te gaan met degene die het werk daadwerkelijk uitvoeren, de meest magische input om een keer te raken bij deze doelgroep.
..of (als je ondernemer bent) die btw-aangifte elk kwartaal als een automatische piloot gaat.
Het is toch elke keer weer ‘een ding’, maar wel één van de taken die bij het ondernemerschap hoort om niet voor verrassingen te komen staan.
Zoek je toch nog extra dopamine?
Ga dan aan de slag met het verbreden van je kennis door de laatste ontwikkelingen te volgen in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Door een trainingen of coaching aan te gaan, naar (recruitment)events te gaan en online kanalen te bezoeken zoals Werf& of Frankwatching.
Ga voor jezelf goed na waar jij je in wil (gaan) specialiseren. Sluiten deze aan bij jouw passie en doelen?
Denk je er bijvoorbeeld aan om je te richten op het uitwerken van businesscasussen en uiteindelijk implementeren van ATS-systemen? Verdiep je dan in deze software-ontwikkelingen en trends die passen bij de branche of organisaties waar je werkzaam bent. Welke contacten en templates kunnen je hierbij helpen om je te ondersteunen en inzichtelijk te maken wat de must-haves en nice-to-haves zijn voor de organisatie/recruitment in combinatie met welk systeem hierbij aansluit?
Sta eens stil bij de manier waarop je in gesprekken zit
Of dit nu een sollicitatiegesprek is, vacature intake of uitdagend gesprek met je contactpersoon.
Kun je in alle gesprekken je authentieke zelf blijven? Oprecht luisteren naar wat diegene zegt. Daarop inspelen door de juiste vragen te stellen en waar nodig adviseren en inspirerend antwoord geven? Niet meer in twijfel of onzeker wordt over je kennis en ervaring?
Hoe sterker jij in het gesprek zit hoe meer relaties je opbouwt en vertrouwen wint op een manier die helemaal bij je past.
Bouw aan je Personal Brand
Als je bewust hebt stilgestaan bij wie je ook alweer echt bent, wat je missie is en wat je visie is in arbeidsmarktcommunicatie of recruitment, dan kun je echt gaan werken aan je ‘personal brand’.
Jíj bent je eigen merk. Daarom is het belangrijk om goed te weten wie en hoe jij bent. Wat je wil uitstralen, als persoon en ondernemer in het werk als recruiter. Vanuit deze gedachte kijk je gericht naar jezelf, je ambities en de strategie waarmee je jouw doelen wil bereiken. Jezelf onvergelijkbaar maken van andere recruiters en dit ook uit te dragen. Jouw unieke kwaliteiten zorgen voor dit onderscheid.
Het geeft focus aan je ontwikkeling.
Het is voor (potentiële) klanten duidelijker wat zij van je kunnen verwachten.
En met een personal brand vergroot je de kans dat anderen jou herinneren.
Online aanwezig zijn op LinkedIn is dan ook één van de belangrijkste middelen om zichtbaar te zijn en blijven. Creëer een sterk profiel waarin je jouw expertise en passies terug kan lezen. Schrijf posts over inzichten die jij hebt over arbeidsmarktcommunicatie of recruitment. Wat doet een specifieke situatie met je of hoe zou jij het aanpakken?
Er is bijna geen vak te vinden wat zo veranderlijk is als recruitment
Je bent het waarschijnlijk al – flexibel en creatief bij het oplossen van problemen. Maar denk je ook echt buiten de kaders en zoek je (samen) naar innovatieve manieren om talent te vinden en aan te trekken?
Je extra ‘geluk’ ga je hiermee ook voeden. Je leert draagvlak creëren bij je klant om ontwikkelingen in recruitment over te brengen en tot uitvoeren te laten komen.
Denk hierbij aan verschillende manieren om je doelgroep te kunnen bereiken. Wees creatief als je weinig budget hebt. Of herschrijf een vacaturetekst op de manier waarop jij weet dat het de doelgroep aanzet tot actie en niet overgenomen is uit een standaard functieprofiel. En mensen je tekst niet eens gaan lezen.
Start een guerrilla-actie, breng collega’s bij elkaar die ambassadeur zijn voor de organisatie en laat ze in contact komen met potentiële nieuwe collega’s. Laagdrempelig en misschien wel tastbaar.
Hoe enthousiaster je collega’s en vacaturehouders krijgt, hoe meer je samen voor elkaar krijgt. Het werkgeversmerk groeit en medewerkers blijven langer.
Door continu te leren en ontwikkelen, blijf je groeien als recruiter
Als ondernemende recruiter kun je jezelf blijven vernieuwen door je wensen en doelen duidelijk te hebben. Zet ze op papier, maak een poster waar je elke dag naar kijkt, zet reminders in je telefoon. Doe vooral wat hierin voor jou past en écht aan blijft zetten tot jouw acties!
Weet dat je altijd blijft leren en groeien. Ook van je fouten en onzekerheden!
Jouw reis mag uitdagend zijn – houdt vol en ik weet zeker dat jij ook één van de onvergelijkbare recruiters gaat zijn!